Kritika masové kultury
Úvodní
zamyšlení
Masová kultura jako fenomén,
který je v porovnání s ostatními lidskými produkty mladý, potřebuje
své pochopení a zhodnocení. Lidé se s její existencí musí nějakým způsobem
vypořádat. Jako vše, i masová kultura má své příznivce a odpůrce. Odpůrci dávají masové kultuře za vinu, že
v podstatě kulturou jako takovou není, protože kultura má lidského ducha
obohacovat, má mu přinášet nové hodnoty a pomáhat osobnímu rozvoji, což podle
nich masová kultura nedělá. Ta je jen reakcí na konzumní požadavky společnosti a
konzum sama vytváří a podporuje.
Na druhé straně stojí ti, pro
které je masová kultura výbornou možností, díky které si mohou lehce a
jednoduše dopomoci k finančním prostředkům. Jsou to ti z nás, kteří
na konzumu naší doby profitují.
Masové kultuře se ve svém životě
nevyhneme. Dá se říci, že tvoří část naší socializace, protože základním
předpokladem k setkání se s masovou kulturou je život ve společnosti.
Pokud se chceme stát plnohodnotným členem společnosti, musíme nátlak masové
kultury akceptovat a její obsahy filtrovat, třídit a nechat na sebe působit/
odmítat je. Právě působení masové kultury na naše vědomí, ale i podvědomí je
téměř nepřetržité. Tím je myšleno, že s naší euro-americkou civilizací je
masová kultura těsně spjata. Samozřejmě, že s rozšířením vlivu
euro-americké zóny i na ostatní světadíly se masová kultura dostává do
konfliktu s tamními tradičními kulturními hodnotami.
Ve své práci se budu zabývat jen všeobecnými body kritiky masové kultury. Obsáhlejší práci věnovanou tomuto tématu na zadaný rozsah (5 normostran) vypracovat nelze. Zároveň se nechci pustit do kritických závěrů a do obžaloby masové kultury, která by mohla být mylná a nepřesná. Jak píše Humberto Eco, podobných pamfletů bylo sepsáno již mnoho.
Definice
masové kultury
Masová kultura jsou kulturní výtvory a
produkce určené pro masy lidí anebo jimi samotnými produkované, vycházející
z jejich potřeb a vkusu. Podle A. Kłoskowské je podstatou masové kultury
sdělování obdobných či identických obsahů z malého počtu zdrojů velkým
masám příjemců, jakož i jednotlivé formy hry a zábavy velkých mas lidí. Masová
kultura vynikla jako druhotný produkt průmyslové revoluce, industrializace a
urbanizace a je úzce spjata s používáním prostředků masové komunikace. [1]
Pokud se budeme držet této části definice
masové kultury z Velkého sociologického slovníku, měli bychom se
v úvodu zamyslet nad tím, jak se průmyslová revoluce zasloužila na vzniku
a posléze i rozšíření masové kultury a s tím i spjaté masové komunikace.
Průmyslová
revoluce proběhla na přelomu
Po proběhnutí průmyslové
revoluce se zvýšila produktivita práce,
lidé získali volný čas, který byl dříve jen výsadou aristokratických kruhů.
Společně s tím se začala zvyšovat míra vzdělanosti, rozšířila se nabídka
služeb a kultura se tak stala dostupnou pro neomezené množství osob.
Prostředky
masové komunikace, neboli
také masmédia jsou: tisk, rozhlas, televizní vysílání a jako nejnovější i
internet. Masová kultura je těmito prvky rozšiřována mezi ohromné množství
lidí, v dnešní společnosti se počítá s tím, že civilizovaný člověk
s mnohými masmédii přichází denně do styku, čili jejich vlivu se nevyhne.
Působení masové kultury je tím zajištěno dostatečně dlouho a často, aby jí
člověk propadl. Toto samozřejmě platí v globálním měřítku. Díky
provázanosti dnešního světa jsme pod vlivem nejen masmédií tuzemských, ale
působí na nás i zahraniční. Tím, že po celé zeměkouli šíří jednotnou „kulturu“
„homogenního typu“ , masmédia ničí kulturní zvláštnosti jednotlivých etnických
skupin.
Ač počátky vzniku masové kultury
sahají do předminulého století, tento druh kultury se stal charakteristickým
rysem společnosti
Vznik kritiky masové kultury
Otázkou zůstává, proč vlastně kritika masové
kultury vznikla. Humberto Eco ve své knize Skeptikové a těšitelé uvádí, že
v zárodku kritiky masové kultury stojí ne kritika kultury samotné, ale
kritika mas, které tuto kulturu přijímají.
...a
nebylo by jistě bezdůvodné hledat v základu každého odmítavého postoje
vůči masové kultuře aristokratický kořen, pohrdání, které zdánlivě zaměřuje
masovou kulturu, ve skutečnosti však má na mysli masy jako takové a pouze
zdánlivě rozlišuje masu jako stádní seskupení od pospolitosti osob za sebe
zodpovědných, které se vymkly masifikaci a odmítly proměnu ve stádo; pod
povrchem si totiž tito autoři zachovávají nostalgii po dobách, kdy kulturní
hodnoty byly výlučným vlastnictvím jedné třídy a nebyly dány k dispozici
bez rozdílu všem.[2]
Tento názor bychom měly vzít v
potaz, neboť je faktem, že masová kultura vznikla a začala se rozšiřovat po té,
co kultura přestala být výsadou pouze privilegovaných vrstev a rozšířila se
mezi pracující lid, který se okamžitě začal na jejím utváření a hodnocení
podílet. S tím je úzce spojeno i to, co
kritici masové kultury považují za její největší vadu, totiž, že částečně
omezuje potřeby a projevy jedince a preferuje méně náročné žánry a obsahy. Čili
kritici tohoto typu vidí masovou kulturu jako kulturu jednoduchou pro
jednoduché lidi. Není divu, že první kritika na toto téma byla z pera
Fridricha Nietzscheho, který se osočoval proti žurnalismu a „historické nemoci“.
Jeho pojetí nadčlověka, archetypálně dokonalé bytosti, a kultura mas se
v žádném případě nemůžou doplňovat.
Soudobá kritika
Od dob Nietzscheho byla masová kultura
posuzována mnohými sociologickými velikány a prošla si mnohými proměnami. Tak
například Karel Marx ji považoval za kladnou, protože teprve když masy uchopí moc, nabude kultura
pro ně vytvořená těch pravých hodnot.
V dnešní kritice je hlavním
obsahem úpadek kulturnosti, zevšednění a ničení kultury masami a nebo ničení
kultury kvůli zavděčení se masám – kultury stvořené pro masy. Ve 20. století se
kritika masové kultury začala diferencovat. Kolísá od vysoce pozitivních poloh
k poloze krajně negativní. Tento
postoj je v podstatě shrnut v Ecově knize Skeptikové a těšitelé,
v které se nepouští do konkrétních závěrů, pouze shrnuje postoje odpůrců a
obhájců masové kultury.
Pokud dnes má být nějakým způsobem hodnocena
úroveň kultury, je zapotřebí vycházet z ukotveného a všeobecně uznávaného
dělení kultury, jakým je klasického dělení kultury podle kvality. Těmito
kategoriemi jsou: hightbrow, middlebrow, lowbrow.[3] Masová
kultura patří samozřejmě do té intelektuálně nejnižší úrovně, čili lowbrow.
Velmi pěknou myšlenkou
v kritice masové kultury je pojetí Američana Dwighta MacDonalda, který
masovou kulturu klade jako protějšek kultury určené pro elity a kultury
v pravém slova smyslu. Masová kultura v jeho pojetí vlastně žádnou
kulturou není, a tak ji nenazývá tradičním označením mass culture, ale pouze masscult.[4] Tím,
že vzal masové kultuře status kultury[5] jako
takové plně vyjadřuje názor jejích kritiků.
Co vlastně kritici kritizují – obsah kritiky
Právě na tomto místě je načase vyjmenovat
konkrétní body, které kritici masové kultuře vyčítají. Jsou jimi:
§ komercionalizace
§ standardizace
§ vytrhávání
informací z kontextu
§ kýčovitost
§ nevkus
§ snižování
hodnot u klasických děl
§ konzum
na základě nabídky a poptávky
§ trivializace
problémů.
Jsou však i body, které jsou taktéž zahrnuty
do kritiky, zároveň jsou však zastánci masové kultury vyzdvihovány jako její
kladné stránky:
§ přiblížení
se masovému diváku
§ nenáročnost
(u tohoto bodu vidí zastánci jako klad možnost relaxace při konzumaci masové
kultury)
Shrnutí
Masová kultura přelomu 20./21. století je spojena s konzumem a
komercionalizací. S nástupem rozvoje komunikačních technologií (především televize
a internetu) se trend snižování kulturních hodnot paradoxně uspíšil. Výdobytky
techniky jen pomáhají k úpadku úrovně kultury a všeobecné vzdělanosti.
Jak
tvrdí kritici a odpůrci masové kultury, kultura se stala šablonovitou,
průměrnou, nic není originálem, stále nás jen obklopují kopie kopií. Za znaky
masové kultury můžeme považovat neoriginalitu, napodobování, kýč, nenáročnost
vůči konzumentům a závislost úspěchu produktů na reklamě.
Použitá literatura:
§ Eco,
Humberto : Skeptikové a těšitelé. Argo. Praha, 2006
§ Keller, :
Sociologie.
§ Kolektiv
autorů: Velký sociologický slovník – 1. díl. Karolinum. Praha, 1996
§ Urban,
Lukáš: Vybrané otázky ze součastné sociologie. PA ČR. Praha, 2002
[1] Kolektiv autorů: Velký sociologický slovník – 1. díl. Karolinum. Praha, 1996. str. 552
[2] Eco, Humberto : Skeptikové a těšitelé. Argo. Praha, 2006. str. 33
[3] Přičemž jednotlivé kategorie mají tyto parametry:
§ hightbrow –
polemizuje s krásou, nutí člověka, aby přemýšlel, chce aktivní účast
diváka na uměleckém díle
§ middlebrow – je
to střední proud, který si pouze předstírá obsah hodnot
§ lowbrow – na nic
si nehraje
[4] Tuto myšlenku můžete najít v Eco, Humberto : Skeptikové a těšitelé. Argo. Praha, 2006. str. 34
[5] Kultuře se tradičně připisují funkce, které plní jednak vůči jedinci, ale i směrem ke společnosti. Základními funkcemi kultury, které podle kritiků masová kultura nemá jsou: funkce humanizační/ civilizační, výchovně vzdělávací, poznávací, socializační.