Jdi na obsah Jdi na menu

Malinowski: Magie, Science and Religion

10. 6. 2012

Malinowského práce se zaměřuje na roli mýtů v životě domorodců.  Malinowski zde vychází ze svého výzkumu, který probíhal formou zúčastněného pozorování v letech 1915 - 1918 na Trobriadských ostrovech nedaleko Nové Guineje. Během tohoto terénního výzkumu se zapojil do života domorodé společnosti, žil jejich životním ritmem a účastnil se a zapojoval do jejich společnosti.

 

Díky svému zúčastněnému pozorování v kultuře obyvatel Melanésie dospěl k názoru, že dosavadní přístup k výkladu role mýtů je chybný. Ve své práci se snaží ukázat, jakou velikou roli hrají mýty a svaté tradice v životě domorodců, jak silně ovlivňují jejich morální a sociální chování.

 

Malinowski upozorňuje na chybné pojetí německé školy Přírodní mytologie /Nature-mythology school/[1], která tvrdí, že domorodci se zajímají hlavně o přírodní úkazy a že jejich zájem je především teoretický a poetického charakteru. Stejně tak nesouhlasí se školou meteorologických interpretací /School of meteorilogical interpreters/[2], která chápe počasí, vítr, a barvy oblohy jako podstatu mýtů. Dále vyvrací pojetí mýtů jako zaznamenání historických událostí, které zastává historická škola /Historical school/[3], avšak zároveň nepopírá, že mýty do jisté míry jsou ovlivněny historií daného společnství.

 

Nesouhlasí s dosavadním stavem studie mýtů jedině ve psané formě, protože mýtus není pouze v domorodé komunitě vyprávěn, ale reálně prožíván. Stejně tak jako nás řídí např. křesťanské ideály a myšlenky, tak jsou domorodci ovlivňovány svou mýtickou tradicí.[4]

 

Staré mýty, které se k nám dostali skrze archeologické nálezy /např. starověké svaté knihy a texty/ jsou oproštěny od svých sociálních  a morálních kontextů. Nedokážou nám hodnověrně vypovědět, do jaké míry hrály roli v životě lidí, v jejichž prostředí byly sepsány. Navíc musíme vzít v potaz fakt, že svou kodifikovanou formou mýty utrpěly významné změny prostřednictvím písařů, opisovačů a teologů. Bez žijícíh věřích se staly mrtvým náboženstvým. Je nutné studovat primitivní kultury a jejich mytologii v živé a žité formě.[5]

 

Mýtus je živou složkou lidské civilizace, není to nečinný příběh, je to pilná aktivní složka; není to intelektuální výklad nebo umělecká představa, ale pragmatická smlouva primitivní víry a  morální moudrosti.[6]

 

Svá tvrzení dokládá na domorodých mýtech, na pohádkách, legendách a historických záznamech. Tyto formy příběhů rozděluje do tří hlavních skupin: První z nich jsou pohádky, domorodci nazývané kukwanebu. Ty jsou spjaty s konkrétním ročním obdobím, kd jsou vyprávěny /období po ukončení zemědělských prací a lovu v listopadu/. Tyto příběhy jsou vyprávěny pro pobavení při uvolněné atmosféře, kdy se vypravěč /který je zároveń jakýmsi vlastníkem daného příběhu, jenž může vyprávět pouze on sám nebo osoba k tomu jím pověřená/ snaží svým přednesem zaujmout a pobavit posluchače.[7]

 

Ostaní druhy příběhů již nemají striktně vymezený čas, kdy mohou být vyprávěny ani způsob vyprávění. Zároveň jsou mnohem důležitější než kukwanebu. Jsou spojeny s cestováním, s objevováním nových krajin a zvyků, o které projevují zájem mladší členové společenství. Starší a zkušenější členové kmene je poučují   na základě svých vlastních zkušeností nebo zkušeností, které se předávají z generace na geneaci. Jako formu vyprávění kombinují vzpomínky otců, pověsti a legendy.[8]

 

Druhou skupinu tvoří příběhy zvané libwongo - příběhy, které se  zakládají na pravdě. Malinowski je rozděluje do tří podskupin, domorodci však rozdíly nepociťují a shrují je všehny pod jeden název. Máme zde tedy různé příběhy, které můžeme rozdělit na historická líčení /historical account/, která přímo zažil vypravěč nebo někdo, koho osobně zná. Pokud je řetězec vypravěčů přerušen, nazýváme příběh legendou /legend/. Pokud se vyprávění týká cizích krajin a nebo pradávných časů, jsou příběhy zvány pověstmi /hearsay tales/[9].

 

Třetí a nejdůležitější skupinou příběhů jsou svaté příběhy nebo mýty /sacred tales or myths/, domorodci nazývanými liliu. Tato třetí skupina stojí zcela odděleně od ostatních dvou[10]. První slouží pro pobavení, druhá si činí nároky na uspokojování sociálních přání. Tato třetí skupina příběhů se nepovažuje pouze za pravdivé příběhy, ale zejména za úctihodné a svaté a hrají vysokou kulturní roli. Zároveň se podílejí na obřadech, ceremoniích, sociálních a morálních pravidlech.[11]

 

Jak sám Malinowski uvádí  jeho hlavní myšlenku představuje teze, že  existuje speciální rozdělení příběhů, které jsou chápány jako svaté, jsou ztělesněny v rituálech, mravech a sociálním uspořádáním. Jako takové utvářejí základní složku primitivní kultury. [12]

 

Všechny druhy výše zmíněných příběhů formují základní části kultury. Jejich existence a vliv pouze nepřesahuje vyprávění příběhu, nekreslí jen podstatu života  a jeho zájmu, řídí a kontroluje mnoho kulturních aspektů, formují dogmatické pilíře primitivní civilizace.[13]

 

 



[1]                 Malinowski, Bronislaw Kaspar, „Myth in Primitive Psychology“, in: Magic, Science and Religion, New York

                       1948, str. 74.

[2]               Ibid, str. 75

[3]    Ibid, str. 75

[4]    Ibid, str. 78

[5]                 Ibid, str. 79

[6]    Myth is thus a vital ingredient of human civilization; it is not an idle tale, but hard-worked active force; it is not an intelectual explanation or an artistic imagery, but a pragmatic charter of primitive faith and moral wisdom. Ibid, str. 79

[7]    Ibid, str. 80

[8]    Ibid, str. 82

[9]    Ibid, str. 83

[10] Ibid, str. 84

[11] Ibid, str. 85

[12] Ibid, str. 85-86

[13] Thus these theories form an integral part of culture. Their existence nad influence not merely transcend the act oc telling the narrative, not only do they draw their substance from life and its interests - they govern and control many cultural features, they form the dogmatic backbone of primitive civilization. Ibid, str. 85

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář