MRAVNÍ POSOUZENÍ INTERRUPCE
Jaký je váš
názor na toto téma? Souhlasíte se stanovisky katolické církve nebo si
myslíte, že má žena právo rozhodnout, zda dítě mít bude nebo ne?
BlueBoard.cz
Samovolným potratem rozumíme ukončení těhotenství před 28. týdnem, tedy před 7.
lunárním měsícem. Tato hranice je dána tzv. životaschopností plodu. Plod před
28. týdnem se udrží při životě jen ve výjimečných situacích, zatímco po 28.
týdnu při odborné lékařské péči je šance na přežití při předčasném porodu
značná.
Umělé přerušení těhotenství, neboli interrupce, je úmyslné ukončení
těhotenství. Podle platného zákona č. 66/1986 Sb. může žena požádat o
provedení potratu bez omezení do 12. týdne těhotenství. Do 24. týdne
těhotenství je možné provést potrat z genetických důvodů. Je- li ohrožen
život matky nebo je prokázáno těžké poškození plodu či neschopnost života po
porodu, je povoleno potrat provést během celého období těhotenství.
Z biologického
hlediska může ke smrti člověka dojít kdykoli od okamžiku jeho početí. Žádné přerušení těhotenství tedy neexistuje.
Je to vlastně usmrcení nenarozeného člověka.
Život každého člověka začíná jeho
početím, tedy po splynutí mužské a ženské pohlavní buňky. A právě ihned po
početí nabývá účinnosti první právo
lidské bytosti: právo na život. Nenarozené dítě se samo nemůže hájit, nemůže se
samo za svá práva postavit. Nemůže poukázat na to, že jsou porušována. To činí
jeho matka. Právě matka, žena, má právo na svobodnou volbu vůči životu, který
v ní již existuje. Žena má právo se rozhodnout, zda počatému dítěti život
ponechá, nebo vezme.
To znamená samozřejmě rozpor. Na
jedné straně je právo každého dítěte na svůj vlastní život, na straně druhé je
zde právo ženy na rozhodnutí, zda dítě chce donosit, či se rozhodne svého
dítěte zbavit ještě před jeho narozením.
Nelze se na tento problém dívat
tak ploše, jak to činí katolická církev v čele s papežem. Církev bere
potrat jako naprosto nehumánní čin, který odporuje přikázání Nezabiješ. Žena, která volí potrat jako
volbu zbavení se nechtěného dítěte, je v očích církve necitlivou
vražedkyní. Je to vražedkyně, která bezcitně zavraždí své dítě, které je
bezbrannou bytostí a které očekává mateřskou lásku a péči.
Církev již ale dál neřeší otázku,
z jakého důvodu matka rozhodnutí k potratu koná. Církevní hodnostáře
již nezajímá, že pravým důvodem pro interrupci může být znásilnění ženy,
postižení dítěte či ekonomické problémy.
Je jasné, že dítě zplozené při
tak traumatizující situaci jako je znásilnění, může být pro matku silnou
psychickou zátěží. Již během těhotenství se v ní k dítěti může
vyvinout tak silný odpor, který ji donutí dítě nenávidět. Po porodu to může
vést až k záměrnému poškozování, týrání dítěte.
Těžké mentální nebo fyzické
postižení dítěte je také častým důvodem, proč žena nechce na svět přivést svého
potomka. V tomto případě je jistě potrat lepším řešením, než následná
ústavní péče a výchova.
Stojí- li v pozadí
neřešitelné společensko-ekonomické problémy, které by narozené dítě uvrhly do
chudoby, odmítání, v kterých by strádalo, možná až tak silně, že by byl
ohrožen jeho zdravý vývoj, není se snad
nutné nad správností volby potratu i v tomto případě zamýšlet.
K tomuto důvodu by se daly
zařadit i případy nezletilých matek. Vždyť mladé dívky, často ještě děvčátka,
jsou v tomto směru zcela závislé na rodičích, kteří toto rozhodnutí
provádějí za ně, ať již z důvodu, že by byl narušen budoucí život jejich
dcery nebo proto, že je pro ně těhotenství jejich vlastního dítěte naprosto
nepřekonatelným problémem.
Společensko-ekonomické důvody
jsou tak nápadné, že je mladá dívka či žena dokáže odhalit ještě dříve, než
k jejímu těhotenství dojde. Pokud si jich je vědoma, je nutné se zamyslet
nad tím, proč vůbec k otěhotnění došlo.
V tomto ohledu bývají v naší
společnosti žádosti o interrupci způsobeny nedostatečnou osvětou a sexuální výchovou. Sotva můžeme chtít po
dospívající mládeži, aby používala antikoncepci, jestliže nemá šanci se o ní
dozvědět pravdivé informace /použitím termínu pravdivé informace jsou eliminovány poznatky získávané
prostřednictvím vrstevníků, z doslechu od dospělé populace či různé druhy
pověry a mýtů, které jsou často
předávány rodiči/.
Pokud tedy chceme proti
potratovosti bojovat, začněme se otevřeně bavit o sexu a antikoncepčních
metodách. Je to spolehlivá prevence, jak
lze vypozorovat z dosavadního vývoje. Od roku 1990 se počet umělých
přerušení těhotenství díky dostupnější antikoncepci zmenšil o 70%.
Sexuální výchova je do výuky
zařazena často jen okrajově, a především ve věku, kdy už je to pozdě. Pohlavní
dospívání u dívek začíná kolem 11. roku
a se sexuální výchovou jsou děti seznamovány až o 2 roky později. A
v naprosto nedostačující míře. Jde o to, aby věděly nejenom to, že
existuje kondom, ale také jak ho správně použít. Častou chybou ve výchově je přístup rodičů.
Ti se o takovýchto věcech se svými dětmi odmítají bavit, protože se sami stydí,
nebo prostě proto, že se jim zdá jejich dítě ještě moc malé. Nestačí se potom
divit, když jim jejich dítko přijde oznámit, že budou prarodiči. To je potom
rozčarování, za které podle nich samotných nenesou žádnou zodpovědnost.
U starších dívek a žen je
příčinou nechtěného těhotenství způsobeného zanedbáním převážně špatná
dostupnost antikoncepčních prostředků a jejich nesmyslně vysoká cena. Stále se
ještě velké procento lidí stydí si jít koupit kondomy. Jistě by prospělo, kdyby
byly obyčejné kondomy k dispozici zcela zdarma a volně. U této kategorie
žen je otázka morálnosti potratů nejpalčivější. Zplodily život víceméně díky
svému nezodpovědnému přístupu. Snad by sem patřily i ženy, které antikoncepci
použily, ale nefungovala na 100%. Zpočátku nechtěné dítě se samozřejmě časem
může stát chtěným, ale nikde není záruka, že se tomu tak stane. A právě
nechtěné děti jsou velmi často postihovány psychickými poruchami a nemocemi,
které jsou způsobeny jejich neplánovaným příchodem do života ženy. Takové matky
se často o své děti nestarají s láskou, nevěnují mu dostatečnou péči a
dítě tím trpí. Čím hůře, je postiženo na celý život a může se stát, že i jeho
přístup ke svým dětem, i když budou chtěné, nebude vřelý.
Pokud se tedy žena rozhodne, že
si dítě „nechá vzít“, je to samozřejmě její osobní rozhodnutí, se kterým se
musí vyrovnat nejen ona sama, ale které se často silně dotkne i partnera.
Potrat je velmi silným momentem v životě ženy a má i svá rizika. Nejedná
se jen o možnou neplodnost, která může být zákrokem způsobena. Často
post-interrupční stav doprovází psychologické problémy. Jedná se o velký strach, pocit bezmoci. Po potratu se
také často dostavuje sexuální dysfunkce, pokusy o sebevraždu, zvýšená
náchylnost k závislosti na alkoholu, nikotinu a jiných návykových látkách.
Také se vyskytují problémy týkajícího se partnerského, rodinného života.
Potraty vždy byly velmi
kontroverzní otázkou, kvůli které se vedly, vedou a budou vésti spory. Jejich
odpůrci argumentují tím, že nikdo nemá právo ukončit život druhého člověka. Ale
kde se bere právo život dát? Zejména víme-li, že nebudeme moci „obdarovanému“
dát vše, co by dostat měl.
Vezmeme-li v úvahu
okolnosti, za kterých nechtěné či postižené děti po svém narození trpí, musíme
usoudit, že když jsou života zbaveny ještě před svým narozením, jejich bolest
je krátká a smrt je pro ně jakýmsi vysvobozením.
Chceme svým dětem dávat jen to nejlepší, začněme tedy k jejich
životu přistupovat zodpovědně ještě před tím, než začne.